Roberta Swedien e i nuovi campionamenti per 'HIStory'

« Older   Newer »
 
  Share  
.
  1.  
    .
    Avatar

    "The King of Pop"

    Group
    Dangerous
    Posts
    12,784

    Status
    Anonymous
    Roberta Swedien e i nuovi campionamenti per 'HIStory'

    "La prima volta che ho visto Michael era in piedi davanti alla porta dello Studio 2, The Hit Factory, New York. Ero al pianoforte, a suonare la parte più veloce del lavoro di Bach “B-Flat Major Partita”, “Gigue”. Brad Buxer era l'unico pubblico, o almeno così pensavo. Quando alzai gli occhi vidi Michael e mi resi conto che era rimasto in piedi lì, ad ascoltare. Era divertito dal mio sguardo di sorpresa, entrambi abbiamo iniziato a ridere. Amava Bach. Non dimenticherò mai la scintilla nei suoi occhi, come se stessero ballando.

    Sono venuta da Nuova Delhi a New York per portare ritmi funkies di tamburi indiani (tabla) al progetto di HIStory. Mio padre era stato ispirato dall'ascolto della musica indiana mentre aspettava il suo pollo tikka in un piccolo ristorante indiano in un centro commerciale a Los Angeles. Michael amava l'idea. Così che, piena di strumenti, campanelle da ballo, cimbali, CD e cassette sono partita per l'altra parte del mondo per fare musica per Michael.

    Poche ore dopo quell'incontro mio padre mi disse: 'Vieni, andiamo a parlare con Michael'. Ho raccolto tutto il mio materiale indiano e siamo andati nella stanza di Michael, cioè lo spazio che usava nella Hit Factory per scrivere canzoni e per le riunioni. Eravamo solo noi tre. Michael era una persona accogliente, pacata e molto sincera. Sebbene l'atmosfera era rilassata, sembrava scaturire da lui una specie di energia cinetica. E' stato fantastico e indimenticabile.

    Ho preso i miei tesori dalle borse e li ho mostrati a Michael uno per uno. Tutto attirava la sua curiosità e interesse, ma erano le campanelle da ballo che lo affascinavano. Questi erano un regalo per Michael dal mio caro amico, Harash. Erano stati indossati dai ballerini della sua famiglia ed erano dello stile Kathak dell'India settentrionale, una forma di ballo che racconta le storie delle grandi poesie epiche dell'induismo. Michael le prese in silenzio. Poi lentamente le fece volteggiare e all'improvviso le agitò con forza. Sorrideva. "Grazie," disse a bassa voce.
    Scuotendole ancora una volta, i suoi occhi si illuminarono e disse: "Dobbiamo campionare questo suono.!".

    Abbiamo parlato dell'India. Era molto interessato a sentire le storie di mia madre sulla sua incredibile infanzia a Nagaland durante il Raj britannico ed era curioso di conoscere le mie esperienze nell'India moderna. Ma era preoccupato per i problemi del paese: povertà, popolazione, educazione e assistenza sanitaria.

    Michael mi chiese di scegliere alcuni CD classici di pianoforte per farglieli ascoltare. Gli suggerii gli impressionisti francesi, in particolare i Preludi di Debussy, squisiti paesaggi sonori con titoli come "What the West Wind Saw", "Sunken Chathedral" e "Sounds and Scents Mingle in the Evening Air”. Amava le figure retoriche ed era ansioso di ascoltare la musica.

    Collaborai con Scott "You Got It!" Patinsky, un brillante ed energico giovane designer del suono. Trasformammo il suo piccolo studio, il Compound Sound, in una "fabbrica di cicli funky".. La sala risuonò con le registrazioni di tamburi indiani, sitar, santoor, shennai, flauto di bambù, musica di vecchi film, Bollywood, Bhangra e la musica popolare del Rajastan, del Punjab e del sud dell'India; solo per ottenere delle vibrazioni. La mia ispirazione funk proveniva solo da due fonti: James Brown e i Brothers Johnson.

    Uno volta impostato lo scenario sonoro ci siamo messi al lavoro per la creazione di cicli effettivi, 14 ore al giorno, tutti i giorni della settimana. Abbiamo campionato tutti gli strumenti che avevo portato da Delhi. Ho dato a ciascun ciclo un nome, "BombayTwilight", "Calcutta Backstreet", “Ghandi's Dream","Bengala Tiger" e così via. Il primo nastro audio digitale fu consegnato a Michael, gli pacque molto e ne volle di più. Preparammo più di 20 in tutto.

    Avevo programmato di rimanere in studio per due settimane. Ho lasciato due mesi più tardi. Inutile dire che è stata l'esperienza della mia vita. I più alti standard concepibili permeavano ogni aspetto di questo progetto. La gente lavora così per Michael perché è un artista che ispira veramente ".

    Roberta Swedien. Pianista. (Figlia di Bruce Swedien)
    Citato da :"In studio con Michael Jackson" - Bruce Swedien

    Traduzione: Michael Jackson's Gold World

    -----------------------------------------------------------------------

    "The first time I met Michael, he was standing in the doorway of Studio Two, at the Hit Factory in New York. I was at the piano, playing the lightning-speed Gigue from Bach's B-Flat Major Partita. Brad Buxer was my only audience, or so I thought. Finally, looking up I saw Michal and realized he had been standing there, listening. He so enjoyed the surprise on my face; we both burst out laughing. He also enjoyed the Bach. I'll never forget the radiance in his eyes, like they were dancing.

    I had come from New Delhi to New York to bring funky tabla grooves to the HIStory project. My dad had been inspired by listening to Indian music while waiting for his chicken tikka in a little Indian restaurant in a strip mall in L.A. There were moments of pure Motown in that music, and he had a brainstorm to create loops using the Indian percussion and that soulful energy. Michael loved the idea. So, armed with instruments, dance bells, finger cymbals, CDs and tapes, I travelled to the other side of the globe to make some music for Michael.

    A few hours after the Bach encounter, my dad said, „Come on, let's go to Michael!“ I gathered up my Indian gear and we went into Michael's room – the space at the Hit Factory that he used for songwriting and meetings. It was just the three of us. Michael was warm and welcoming, soft-spoken and very sincere. Even though the setting was relaxed, he seemed to exude a kind of quiet kinetic energy. It was striking and unforgettable.

    I pulled the treasures out of their bags (brown paper, to be exact) and handed them to Michael, one by one. Everything aroused his curiosity and interest, but it was the dance bells that fascinated him. These were a gift to Michael from my dear friend, Harash. They had been worn by dancers in his family and were of the Kathak style of North India, a dance form that tells stories from the great epic poems of Hinduism.
    The design hasn't changed for hundreds of years: leather straps that buckle around the ancle and calf, hundreds of small, round bells sewn on by hand. These were old and had signs of wear and tear. Michael held these bells in his hands and was quiet. Slowly turning them over and over, he suddenly shook them and smiled. „Thank you,“ he said softly. Shaking them again, his eyes lit up and he said, „We have to sample these!“

    We talked about India. He had long had an interest, having heard my mother's stories of her incredible childhood in Nagaland during the British Raj, and was curious to know about my experiences in modern India. But he was concerned about the problems of the country: poverty, population, education and health care.

    Michael asked me to chose some classical piano CDs for him to listen to. I suggested the French Impressionists, in particular the Debussy Preludes, exquisite soundscapes with titles like „What The West Wind Saw“, „Sunken Chathedral“, and „Sounds and Scents Mingle in the Evening Air.“ He loved the imagery and was anxious to hear the music.

    I was teamed up with Scott „You got it!“ Patinsky, a brillant and energetic young sound design whiz-kid. We turned his funky little studio, Compound Sound, into a „funky tabla loop factory“. The room resounded with recordings of Indian drums, vocals, sitar, santoor, shennai, bamboo flute, old „filmi“ music, Bollywood, Bhangra and the folk music of Rajastan, the Punjab and South India – just to get the vibe going. My funk inspiration came from only two sources: James Brown and the Brothers Johnson.

    Once the stage was set in our ears, we got down to business of actual loop making and worked for 14 hours a day, seven days a week. The sampled those magnificent dance bells, the finger cymbals, and all the instruments I had brought from Delhi. Scott put the dance bells onto a keyboard so that I, with Rachmaninoff fingers, could play them. Soulful funk met the history and mystery of India. I gave each loop a name, „BombayTwilight“, „Calcutta Backstreet“, Ghandi's Dream“, „Bengal Tiger“ and so on. The first DAT was delivered to Michael; he loved it and wanted more. We made more than 20 in all.

    I was booked into the studio for two weeks. I came out two months later. Needles to say, this was the experience of a lifetime. The highest standards conceivable permeated every facet of this project. People work like this for Michael because he is an artist who truly inspires."

    Roberta Swedien, 2006 (quoted from: In The Studio With Michael Jackson, Bruce Swedien)
    Source: https://www.facebook.com/all4michael/photo...?type=3&theater
     
    Top
    .
0 replies since 17/6/2017, 08:00   100 views
  Share  
.
Top