Michael Jackson's Xscape - Recensioni

« Older   Newer »
 
  Share  
.
  1. MJ-Beautiful soul
     
    .

    User deleted


    First listen: Michael Jackson's posthumous 'Xscape'



    It`s easy, and probably healthy, to approach any new release of Michael Jackson music with some skepticism. Nearly five years after his death, the King of Pop remains both an indelible influence on contemporary artists and a source of the kind of prurient and morose fascination that is always as marketable, if not as memorable, as a great tune.

    Luckily, the posthumous Xscape, out May 13, offers some reminders of why Jackson entered our collective consciousness to begin with. The eight tracks here showcase songs, culled from the late superstar's vault, originally recorded between 1983 and 1999, after Jackson's early creative peak as a recording artist (with his 1979 solo breakthrough Off the Wall and 1982's Thriller).

    Still, executive producer L.A Reid and lead producer Timbaland — with support at the boards from other noted hitmakers such as Stargate, J-Roc and Rodney Jerkins — ensure that Jackson's enduring strengths as a singer are represented, layering in modern electronic textures without overwhelming the distinctly slinky, shivery vocals or overall structure of the tunes.

    Love Never Felt So Good — written and initially produced by Jackson and Paul Anka, and co-produced here by John McClain, a co-executor of Jackson's estate, and Giorgio Tuinfort — has an old-school snap and tingle, with warm, leaping strings that recall the melodic and rhythmic punch of Jackson's work with Quincy Jones.

    Loving You, crafted by Jackson during sessions for 1987's Bad and revisited here by Timbaland, is similarly blithe and nostalgic, with tinkling piano chords and tickling percussion set against the latter artist's trademark syncopation.

    Other tracks are edgier and more aggressive, sonically and in their lyrics. For Jackson, love and anxiety were often inextricably entwined; Do You Know Where Your Children Are (also from the Bad era) documents a parent's nightmare with a thumping groove, while the chilly, Cory Rooney-penned Chicago finds its narrator vexed by a duplicitous woman.

    On Slave to the Rhythm, an intriguing 1989 Reid/Babyface creation brought back by Timbaland and Jerome Harmon, it's the girl who suffers, as Jackson croons over a frantically chugging, swirling arrangement about a woman who tries to break the chains that bind her at home and work.

    Slave is playful at first, opening with Jackson's trademark yelps and hiccups, but there is clear empathy in his portrait of a trapped person desperate to find "a beat of her own." It seems especially poignant here that for this star, escape, like Xscape, only came posthumously.

    Source: www.usatoday.com/story/life/music/2...+Top+Stories%29


    First listen: Michael Jackson's posthumous 'Xscape'


    USA TODAY


    E' facile, e probabilmente salutare, approcciare qualsiasi nuova release di musica di Michael Jackson con un certo scetticismo. Quasi cinque anni dopo la sua morte il Re del Pop rimane un'influenza indelebile su artisti contemporanei e una fonte di quel tipo di fascino libidinoso e cupo che è sempre così commerciabile, se non così memorabile, come una grande melodia.

    Fortunatamente il postumo Xscape, in uscita il 13 maggio, offre per cominciare alcuni promemoria del perché Jackson è entrato nella nostra coscienza collettiva. Le otto canzoni presentate, selezionate dal caveau della defunta superstar, sono state originariamente registrate tra il 1983 e il 1999, dopo il precoce picco creativo di Jackson come artista (con le sue svolte soliste del 1979 Off the Wall e del 1982 Thriller).

    Eppure il produttore esecutivo L.A. Reid e il capo produzione Timbaland - con il supporto alle console di altri noti creatori di successo come Stargate, J-Roc e Rodney Jerkins - garantiscono che i punti di forza duraturi di Jackson come cantante siano rappresentati, stratificati nelle moderne strutture elettroniche senza sovraccaricare le sinuose parti vocali o la struttura generale dei brani.

    Love Never Felt So Good - scritto e inizialmente prodotto da Jackson e Paul Anka, e qui co-prodotto da John McClain, co-esecutore del patrimonio di Jackson, e da Giorgio Tuinfort - ha schiocchi e fremiti vecchia scuola, con gli archi avvolgenti che richiamano la forza melodica e ritmica del lavoro di Jackson con Quincy Jones.

    Loving You, realizzata da Jackson durante le sessioni per Bad del 1987 e rivisitata qui da Timbaland, è altrettanto gioiosa e nostalgica, con tintinnanti accordi di pianoforte e solleticanti percussioni poste nel contesto dell'ultimo ritmo sincopato dell'artista.

    Altre tracce sono più taglienti e più aggressive, sia dal punto di vista sonoro che nei testi. Per Jackson, l'amore e l'ansia erano spesso inestricabilmente intrecciate; Do You Know Where Your Children Are (sempre dall'era Bad) documenta l'incubo di un genitore con un groove martellante, mentre la fredda Chicago, scritta da Cory Rooney, trova il suo narratore contrariato da una donna doppiogiochista.

    In Slave to the Rhythm, un'intrigante creazione del 1989 di Reid/Babyface riportata alla luce da Timbaland e Jerome Harmon, è la ragazza che soffre, mentre Jackson canticchia, durante un arrangiamento vorticoso e scoppiettante, di una donna che cerca di rompere le catene che la legano a casa e lavoro.

    Slave è giocosa in un primo momento, si apre con i classici strilli e singhiozzi di Jackson, ma c'è chiara empatia nel suo ritratto di una persona intrappolata, alla ricerca disperata di trovare "un ritmo tutto suo." Sembra particolarmente toccante qui che per questa star la fuga, come Xscape, sia arrivata solo postuma.

    Traduzione: 4everMJJ - MJFS

    Edited by Arcoiris - 22/4/2014, 00:30
     
    Top
    .
62 replies since 11/4/2014, 14:17   2250 views
  Share  
.
Top